پاناسونیک در حال افزودن قابلیت انتقال تصاویر 12 بیتی RAW از طریق HDMI به دوربین Lumix G9 II است

پاناسونیک قصد دارد یک به‌روزرسانی فریمور برای دوربین Lumix G9 II منتشر کند که به دوربین این امکان را می‌دهد که تصاویر Blackmagic RAW و ProRes RAW را از طریق HDMI به یک ضبط‌کننده متناسب ارسال کند.

پاناسونیک ادعا می‌کند هدف از این به‌روزرسانی (نسخه 2.0 فریمور)، افزودن انعطاف‌پذیری بیشتر به Lumix G9 II و سازگاری با گسترده‌ترین جریان‌های کاری است. با این به‌روزرسانی، دوربین Lumix G9 II قادر خواهد بود که تصاویر RAW را به یکی از ضبط‌کننده‌های خارجی Blackmagic Design یا Atomos در فرمت BRAW و ProRes RAW ارسال کند.

G9 II قادر خواهد بود تا داده‌های رزولوشن RAW 12 بیتی با فرمت BRAW را به ضبط‌کننده خارجی Blackmagic Video Assist 5 اینچ 12G HDR یا Blackmagic Video Assist 7 اینچ 12G HDR ارسال کند.

برای پخش و ویرایش این تصاویر به اپلیکیشن DaVinci Resolve یا DaVinci Resolve Studio نیاز خواهد بود و همچنین پاناسونیک توصیه می‌کند که کاربران نسخه‌های فریمور متناسب با ضبط‌کننده‌های خارجی Blackmagic Video Assist را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها قادر به دریافت ورودی هستند. علاوه بر این، پاناسونیک اظهار کرده است که هنگام ضبط در رزولوشن C4K با فریم‌ریت‌های 120p یا 100p یا رزولوشن 5.7K با فریم‌ریت‌های 60p یا 50p، بیت‌ریت ثابت 5:1 یا کمتر برای ضبط SSD و 8:1 یا کمتر برای ضبط کارت SD توصیه می‌شود.

G9 II همچنین قادر خواهد بود که با اتصال به یکی از ضبط‌کننده‌های خارجی Atomos مانند Ninja V، Ninja V+، Ninja، Ninja Ultra، Shogun، Shogun Ultra و Shogun Connect از طریق HDMI، تصاویر با رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌های مشابه را با فرمت Apple ProRes RAW ارسال کند. همانند فیلم‌های BRAW، پاناسونیک تاکید می‌کند که برنامه‌ای که Apple ProRes RAW را پشتیبانی کند، برای ویرایش تصاویر RAW ضبط‌شده لازم است.

علاوه بر این قابلیت‌های به‌روزرسانی، یک LUT (جدول جستجو) به‌طور انحصاری برای تصاویر RAW بر روی وب‌سایت پشتیبانی مشتریان پاناسونیک در دسترس است تا امکان رنگ‌گذاری تصاویر RAW به صورت V-Log و V-Gamut را فراهم کند.

نسخه 2.0 فریمور برای دوربین Panasonic Lumix G9 II هنوز در حال توسعه است و جزئیات ممکن است تغییر کند، و پاناسونیک تاریخ دقیقی برای عرضه آن را اعلام نکرده است. هنگامی که عرضه شود، این به‌روزرسانی تنها به مزیت‌های G9 II اضافه خواهد شد که از پیش یکی از بهترین دوربین‌های لنز متغیر و هیبریدی در بازار است. در حالی که پاناسونیک ابتدا این دوربین را به عنوان یک پاسخ به درخواست‌های عکاسان معرفی کرد و ادعا کرد آن را به عنوان یک دستگاه عکاسی اولویتی معرفی می‌کند، در استفاده واقعی، این دوربین نیز به عنوان یکی از بهترین و قابلیت‌های بالاترین دوربین‌های ویدئویی در بازار اثبات شده است.