دوربین جدید پاناسونیک GH6 به بازار عرضه شد

معرفی دوربین عکاسی جدید برند پاناسونیک ( GH6 )

شرکت پاناسونیک اخیرا از دوربین جدید خود با نام پاناسونیک GH6 رونمایی کرد. این دوربین حسگر ۲۵ مگاپیکسلی را دارا است که در حال حاضر بالاترین رزولوشن را در بین دوربین‌ هایی با حسگر Micro Four Third در اختیار دارد. همچنین این دوربین قابلیت این را دارد که در حالت 5.7K ProRes فیلم‌برداری کند، اما همچنان فوکوس خودکار برای تشخیص فاز در این دوربین‌ وجود ندارد.

 

 

پس از کمی تأخیر شرکت پاناسونیک دوربین جدید ۲۵.۲ مگاپیکسلی GH6 را رونمایی کرد که جایگاه بالاترین رزولوشن را در میان دوربین‌ های میکرو چهار سوم mirrorless را از آن خود کرده است. ممکن است که این دوربین از نگاه بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی نسخه کوچکی از دوربین S1H باشد که به عنوان دوربین استاندارد نتفلیکس ملقب شده بود، محسوب شود. این دوربین دارای قابلیت‌ های پیشرفته‌ای در فیلم‌برداری مانند فیلم‌برداری با نمایشگر چرخان و در حالت 5.7K ProRes V-Logامکان استفاده از کارت حافظه CFexpress است. اما  فوکوس خودکار در این دوربین مانند نمونه‌های قبلی از نوع تشخیص کنتراست است و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز در این دوربین وجود ندارد.

 

 

در قدم اول بهتر است که به مهم‌ترین تغییرات این دوربین بپردازیم. دوربین GH6 دارای سنسور ۲۵.۲ مگاپیکسلی با سرعت خوانش بسیار قوی و از نوع میکرو چهار سوم است. همچنین سیستم فوکوس خودکار این دوربین برخلاف تمام رقیب های خود که دارای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز هستند، از نوع تشخیص کنتراست است، همچنین سیستم فوکوس خودکار این دوربین مجهز به هوش مصنوعی تشخیص چهره، چشم، سر، بدن و حیوانات است. لازم به ذکر است که بااینکه فوکوس خودکار تشخیص فاز عملکرد قابل اعتمادتر و سریع‌تری نسبت به سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست دارد، اما شرکت پاناسونیک هنوز هم که هنوزه بر روی سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست انحصاری خود که DFD نام دارد، مقید است.

 

 

هنگام عکس‌ برداری از سوژه در شرایط نوری ضعیف، فوکوس خودکار این دوربین در بعضی از مواقع عملکرد سریعی ندارد، اما در آخرین دوربین‌های کانن و سونی با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد. اما در فیلم‌برداری این دوربین نکات مثبت بیشتری نسبت به بقیه هم رده های خود به همراه دارد. این دوربین قادر است  با رزولوشن 5.7K و در حالت V-Log با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری در حافظه داخلی کند، همچنین حالت‌های ProRes، ProRes HQ، 5.7K تا سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و فرمت MP4 با کدک‌های H.264 و H.265 نیز در این دوربین پاناسونیک وجود دارد. کاربران همچنین می‌توانند. علاوه‌بر این حالات، امکان فیلم‌برداری ده بیتی 4:2:0 با رزولوشن 4K و با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه با استفاده از کدک longGOP و یا در رزولوشن 1080p با سرعت ۳۰۰ فریم بر ثانیه (و یا ۲۴۰ فریم در صورت تمایل به استفاده از فوکوس خودکار) در اختیار کاربران این دوربین است. لازم به ذکر است که در تمام حالات فیلم‌برداری 5.7K و 4K حتی در با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه از تمام سطح سنسور اورسمپلینگ صورت میگیرد . همچنین با به‌روزرسانی فریمور در آینده کاربران این دوربین قابلیت این را پیدا می کنند  تا در حالت ProRes RAW به صورت اکسترنال و با استفاده از رکوردر Atomos فیلم‌برداری کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه در این دوربین وجود خروجی HDMI 2.1 است که توسط آن کاربران قادر خواهند بود که با رزولوشن 4K و با فرمت Raw تا سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه خروجی فیلم‌برداری خود را ضبط کنند، البته این قابلیت‌ نیز نیازمند آپدیت firmware است که در آینده بسیار نزدیک برای این دوربین عرضه خواهد شد.

 

 

در بخش کیفیت ویدیوها، پاناسونیک داینامیک رنج ۱۳+ استاپی را با استفاده از کدک ProRes و V-Log برای کاربران مهیا کرده است. همچنین این کمپانی ادعا کرده است که در استفاده از حساسیت ایزو بالا مانند ایزو بالاتر از ۶۴۰۰ در تصویر شاهد نویز بسیار کمتری خواهیم بود. عملکرد این دوربین در عکاسی و فیلم‌برداری در شرایط نوری ضعیف به خوبی دوربین GH5s نبوده است، البته دوربین GH5s رزولوشنی تقریبا نصف رزولوشن این دوربین دارد.

 

تثبیت کننده تصویر

دوربین پاناسونیک GH6 دارای تثبیت کننده تصویر ۵ محوره داخلی است که تعداد محور مانند مدل‌های قبلی آن است، اما این دوربین قابلیت از بین بردن اثر لرزش دست تا ۷.۵ استاپ را با استفاده از لنزهایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند را در اختیار قرار داده است. با وجود پیشرفته‌تر شدن سیستم لرزشگیر و E-Stabilization این دوربین قادر است که به ویدیوهای بسیار روان و تثبیت شده‌ای را حتی در هنگام راه رفتن یا دویدن در اختیار فیلم‌برداران بگذارد.

طراحی دوربین GH6

دوربین GH6 شباهت زیادی با دوربین GH5 II دارد اما این دوربین وزن سنگین‌تری (۸۲۳ گرم در مقایسه با ۷۲۷ گرم به همراه کارت حافظه و باتری ) دارد. البته بدنه این دوربین تغییراتی نیز به همراه داشته است که می‌توان به ضخیم‌تر شدن آن و به‌کارگیری از فن با سیستم خنک‌کننده اشاره کرد. لازم به ذکر است که به لطف وجود فن خنک‌کننده می‌توان بدون محدودیت در تمام حالت‌های موجود در این دوربین فیلم‌برداری کرد.

 

 

از دیگر تغییرات ظاهری این دوربین جدید باید به گریپ این دوربین که عمق بیشتری نسب به نمونه‌های قبلی خود دارد و همین موضوع آن را به یکی از خوش‌دست‌ ترین دوربین‌های بدون آینه با حسگر میکرو چهار سوم تبدیل کرده است نام برد. همچنین شرکت پاناسونیک در سوئیچ‌ها و دکمه‌های این دوربین نیز تغییراتی اعمال کرده است که می‌توان از این تغییرات نیز به وجود دکمه اختصاصی برای اعمال تغیرات در صدا مانند تغییر گین و کیفیت و دکمه‌ای دیگر که برای بلاگرها بسیار کاربردی است، اشاره کرد.

 

نمایشگر و منظره‌یاب

دوربین پاناسونیک GH6 دارای نمایشگر چرخان است که رزولوشن آن برابر با رزولوشن نمایشگر GH5 II و یا به‌ عبارت‌ دیگر ۱۸۴۰ هزار نقطه‌ای است. داشتن این نمایشگر موجب بالا رفتن ضخامت این دوربین شده است اما کارایی آن را در شرایط نوری ضعیف و استفاده در زوایای مختلف بسیار افزایش داده است. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که این نمایشگر پر نورترین نمایشگر شرکت پاناسونیک است و دید خوبی را حتی در هنگام تابش آفتاب در اختیار عکاسان می‌گذارد.

 

متاسفانه منظره‌یاب ۳.۶۸ میلیون نقطه‌ای این نمایشگر دوربین همانند دوربین‌های سری GH5 است. می‌توان گفت که این دوربین بیشتر مناسب فیلم‌برداری است تا عکاسی اما بسیاری از عکاسان حرفه ای نیز استفاده از منظره‌یاب الکترونیک را به منظره‌یاب دوربین‌های DSLR ترجیح می‌دهند.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - بهترین تعمیرگاه دوربین عکاسی